Poskytování zpětné vazby - FEEDBACK
Feedback (zpětná vazba) dává informaci o tom, jak jsme vnímáni, prožíváni a chápáni svým okolím...
-
Feedback (zpětná vazba) dává informaci o tom, jak jsme vnímáni, prožíváni a chápáni svým okolím. Je to sdělení jedné osoby (nebo skupiny osob) druhé osobě. Jde o souhrn reakcí, které její chování a jednání u ostatních vyvolalo.
"Johari Window"
„Johari Window“, též Johariho mřížka“ je jednoduchý grafický model autorů Joe Lufta a Harry Lighose, který zobrazuje změny ve vnímání sebe a jiných v průběhu skupinového procesu.
Johariho mřížka - mentor mluvní průpravy
http://www.businessballs.com/johariwindowmodeldiagram.pdf
http://www.businessballs.com/johariwindowmodel.htm
Význam Feedbacku
- Podporuje a potvrzuje pozitivní jednání
- Osvětluje vztahy mezi lidmi a směřuje ke vzájemnému porozumění
- Dává nám podněty k dobrovolné změně chování
- Trénujeme umění naslouchat
- Poskytuje nám srovnání vlastních a cizích představ
- Učíme se zacházet s kritikou
- Vede k osobnímu rozvoji
Průběh Feedbacku
- Feedback poskytujeme ihned po příslušné události
- První popíše své pocity příjemce feedbacku
- Feedback poskytujeme na vyžádání a podle pravidel
Pravidla pro poskytovatele Feedbacku
- Pozorování chování a jednání si zapisujte (jen tak je množný konkrétní popis pozorovaného).
- Popisujte pozorované jevy, ale nehodnoťte je.
- Vyjadřujte se pouze k situaci, kterou v daný okamžik pozorujete.
- Sdělujte pouze své vlastní pocity a dojmy, mluvte v první osobě - já mám dojem, mně se líbí ...
- Dívejte se na příjemce feedbacku.
- Příjemce feedbacku oslovujte přímo (paní Nováková, paní Evo, ...).
- Emoce a osobní útoky nesouvisí s feedbackem.
- Můžete zřetelně vyslovit negativní dojmy, ale současně navrhněte jiné řešení.
- Používejte metodu „sendviče“
- pozitivní úvod
- podněty ke zlepšení
- pozitivní závěr
-
Váš feedback nesmí zraňovat!
Pravidla pro příjemce feedbacku
- Neargumentujte a neobhajujte se, vyslechněte názor pozorovatele, neomlouvejte se!
- Nejasné podněty si nechte vysvětlit, tažte se.
- Po feedbacku se nad sebou kriticky zamyslete.
- Z feedbacku se poučte, stavte na pozitivním sdělení.
- Zůstaňte svou vlastní osobností, změňte pouze to, co je pro vaši osobu přijatelné.
Při poskytování zpětné vazby používáme pozitivní komunikaci
Existují výrazy, které na lidi působí pozitivně, usnadňují porozumění, zlepšují budování vztahu a celkově jsou mentorovaným kladně přijímány. Jsou to výrazy s tzv. pozitivním nábojem.
Na druhé straně existují výrazy, které lidé slyší neradi, vzbuzují v nich nelibost, někdy odpor a celkově komplikují a zhoršují vzájemnou komunikaci. Při profesionální komunikaci se doporučuje tyto výrazy vynechávat.
Zkuste následné výroky přeformulovat tak, aby Vám byly příjemné a nevyvolávaly odpor:
Musíte nám to poslat. X .................................................... Nesmíte tolik spěchat. X .................................................... Je to trošičku problém. X .................................................... Bohužel, nejde to. X .................................................... Mám pro vás nepříjemnou zprávu. X .................................................... Máme tady malou komplikaci. X .................................................... Nemohu pro vás nic udělat. X ....................................................
- Jaké jsou základní problémy správné mluvy a mentoringu?
- Na co se lidé nejvíce ptají?
- Jaká je základní náprava chyb?
- Co vše mi tato témata mohou přinést?
- Jak dlouho bude trvat, než se dostaví výsledky?
Odpovědi na tyto základní a nejčastější otázky získáte v této sekci.