Poskytování zpětné vazby - FEEDBACK

Feedback (zpětná vazba) dává informaci o tom, jak jsme vnímáni, prožíváni a chápáni svým okolím...

Feedback (zpětná vazba) dává informaci o tom, jak jsme vnímáni, prožíváni a chápáni svým okolím. Je to sdělení jedné osoby (nebo skupiny osob) druhé osobě. Jde o souhrn reakcí, které její chování a jednání u ostatních vyvolalo.

"Johari Window"

„Johari Window“, též Johariho mřížka“ je jednoduchý grafický model autorů Joe Lufta a Harry Lighose, který zobrazuje změny ve vnímání sebe a jiných v průběhu skupinového procesu.

Johariho mřížka Johariho mřížka

Johariho mřížka - mentor mluvní průpravy

http://www.businessballs.com/johariwindowmodeldiagram.pdf

http://www.businessballs.com/johariwindowmodel.htm

Význam Feedbacku

  • Podporuje a potvrzuje pozitivní jednání
  • Osvětluje vztahy mezi lidmi a směřuje ke vzájemnému porozumění
  • Dává nám podněty k dobrovolné změně chování
  • Trénujeme umění naslouchat
  • Poskytuje nám srovnání vlastních a cizích představ
  • Učíme se zacházet s kritikou
  • Vede k osobnímu rozvoji

Průběh Feedbacku

  • Feedback poskytujeme ihned po příslušné události
  • První popíše své pocity příjemce feedbacku
  • Feedback poskytujeme na vyžádání a podle pravidel

Pravidla pro poskytovatele Feedbacku

  1. Pozorování chování a jednání si zapisujte (jen tak je množný konkrétní popis pozorovaného).
  2. Popisujte pozorované jevy, ale nehodnoťte je.
  3. Vyjadřujte se pouze k situaci, kterou v daný okamžik pozorujete.
  4. Sdělujte pouze své vlastní pocity a dojmy, mluvte v první osobě - já mám dojem, mně se líbí ...
  5. Dívejte se na příjemce feedbacku.
  6. Příjemce feedbacku oslovujte přímo (paní Nováková, paní Evo, ...).
  7. Emoce a osobní útoky nesouvisí s feedbackem.
  8. Můžete zřetelně vyslovit negativní dojmy, ale současně navrhněte jiné řešení.
  9. Používejte metodu „sendviče“

    -       pozitivní úvod

    -       podněty ke zlepšení

    -       pozitivní závěr

  10. Váš feedback nesmí zraňovat!

Sandwich

Pravidla pro příjemce feedbacku

  1. Neargumentujte a neobhajujte se, vyslechněte názor pozorovatele, neomlouvejte se!
  2. Nejasné podněty si nechte vysvětlit, tažte se.
  3. Po feedbacku se nad sebou kriticky zamyslete.
  4. Z feedbacku se poučte, stavte na pozitivním sdělení.
  5. Zůstaňte svou vlastní osobností, změňte pouze to, co je pro vaši osobu přijatelné.

Při poskytování zpětné vazby používáme pozitivní komunikaci

Existují výrazy, které na lidi působí pozitivně, usnadňují porozumění, zlepšují budování vztahu a celkově jsou mentorovaným kladně přijímány. Jsou to výrazy s tzv. pozitivním nábojem.

Na druhé straně existují výrazy, které lidé slyší neradi, vzbuzují v nich nelibost, někdy odpor a celkově komplikují a zhoršují vzájemnou komunikaci. Při profesionální komunikaci se doporučuje tyto výrazy vynechávat.

Zkuste následné výroky přeformulovat tak, aby Vám byly příjemné a nevyvolávaly odpor:

Musíte nám to poslat. X ....................................................
Nesmíte tolik spěchat. X ....................................................
Je to trošičku problém. X ....................................................
Bohužel, nejde to. X ....................................................
Mám pro vás nepříjemnou zprávu. X ....................................................
Máme tady malou komplikaci. X ....................................................
Nemohu pro vás nic udělat. X ....................................................

Zpět na výpis Mentorské dílny


Více informací o projektu

Neuvědomujeme si, že úroveň současné mluvy patří mezi civilizační nemoci. Uprostřed expanze komunikačních digitálních prostředků náš základní komunikační nástroj – lidská řeč – ochabuje a degeneruje. 

Nevýraznou, monotónní a drmolivou mluvu dnes již přijímáme jako normu, jako přirozenou podobu lidské řeči.

V dnešní době bychom měli jít našim nejmenším dobrým příkladem a výjimkou není ani správná mluva.

Z toho důvodu vznikl projekt "Příprava mentorů MŠ a ZŠ v oblasti mluvní průpravy", který si vzal za úkol vyškolit 35 mentorů a mentorek, ktreří budou následně mentorovat své kolegy a kolegyně právě v oblasti kvalitní mluvy.

Máte problém se svým vyjadřováním, ale bojíte se o něm veřejně mluvit?

Nevadí. Naši zkušení lektoři Vám diskrétně pomohou problém diagnostikovat a navrhnout nejvhodnější nápravu pomocí různých dechových a mluvních cvičení.

Vyzkoušejte a uvidíte sami!